| Moravskoslezský krajMoravskoslezský kraj je regionem šesti oblastí: Bruntál, Opava, Ostrava, Karviná, Nový Jičín a Frýdek-Místek.Moravskoslezský kraj - základní charakteristika.
 Rozloha - 5 445 km2.
 Počet obyvatel - 1 255 910.
 Hustota osídlení 230,7 osob/km2.
 Správní centrum - Město Ostrava - 312 254 obyvatel.
 
 Údaje platné od 1. 1. 2005, kdy dle zákona č. 387/2004 o změnách hranic krajů se mění vymezení území Moravskoslezského kraje a Olomouckého kraje takto: území obcí Huzová, Norberčany a Moravský Beroun přecházejí k 1. 1. 2005 z území Moravskoslezského kraje o území Olomouckého kraje.
 
 Moravskoslezský kraj - administrativní členění.
 
 299 obcí v rámci kraje, včetně 38 měst, zahrnujících:
 16 měst s počtem obyvatel vyšším než 10 000.
 5 měst s počtem obyvatel vyšším než 60 000.
 
 Počet obyvatel:
 
 Ostrava 313 088
 Havířov 84 914
 Karviná 63 677
 Opava 60 252
 Frýdek-Místek 60 290
 
 MSK má 22 nových administrativní center - obcí s rozšířenou působností.
 
 Moravskoslezský kraj - přírodní a geografické podmínky.
 
 Krajina.
 
 - Geografická rozmanitost.
 - Masiv Hrubého Jeseníku na západě (zahrnuje nejvyšší vrchol kraje - Praděd, 1492 m) - lesy, turistika.
 - Masiv pohoří Beskyd na jihovýchodě - lesy, turistika.
 - Výběžek Nízkého Jeseníku v západní části - zemědělství, turistika.
 - Opavsko-Ostravská pánev (včetně nejnižšího bodu kraje - v místě, kde řeka Odra opouští území ČR, 198 m) - zemědělství, průmysl, největší města, nejvyšší hustota obyvatelstva.
 - Moravská brána - tradiční dopravní spojení s ostatním územím České republiky.
 - Harmonická krajina v údolí řeky Odry - řeka, lužní lesy, rybníky, mokřady, rybaření, turistika.
 - Úmoří Baltského moře (největší řeka Odra s přítoky Opavou, Ostravicí a Olší) malé části na jihu kraje pak náleží k úmoří Černého moře.
 
 Chráněné krajinné oblasti
 
 3 chráněné krajinné oblasti (CHKO):
 - Beskydy (pohoří Beskydy, 116 000 ha, největší v ČR).
 - Jeseníky (Hrubý Jeseník, 74 000 ha).
 - Poodří (Údolí řeky Odry, lužní lesy, mokřady, rybníky, 8150 ha).
 
 Dopravní infrastruktura
 
 Moravskoslezský kraj leží na historické dopravní spojnici mezi severem a jihem, mezi Baltským mořem a Středozemním mořem.
 Součást VI. evropského multimodálního koridoru.
 
 Moravskoslezský kraj - hospodářství.
 
 Dlouhá průmyslová tradice
 
 Kořeny průmyslu sahající hluboko do historie:
 1763 - počátek hornictví v Ostravě.
 1828 - založení první huti ve Vítkovicích (dnes součást města Ostravy) - Rudolfova huť, později Vítkovické železárny.
 1839 - založení železáren v Třinci.
 1847 - nová železniční trať, tak zvaná Severní Ferdinandova železnice spojující Ostravu s Vídní a Krakovem.
 Druhá polovina 19. století - dynamický rozvoj průmyslu v okolí Ostravy - hornictví, kovodělnictví, hutnictví, strojírenství.
 přelom 19. a 20. století - město Ostrava se stává průmyslovým centrem Rakousko-Uherské monarchie.
 Nárůst populace, velká migrace obyvatelstva z Moravy, Maďarska a Polska.
 Po roce 1945 - velký rozvoj průmyslu v celé oblasti severní Moravy a Slezska, včetně otevření Nové huti v Ostravě v roce 1951.
 Období let 1950-1980 - období enormního růstu populace (usazují se zde dělníci z celého Československa) a výstavby.
 Po roce 1989 - restrukturalizace a revitalizace průmyslu, uzavírání dolů, příliv domácích i zahraničních investic, zlepšení životního prostředí díky mnoha ekologickým zásahům v továrnách a podnicích.
 
 Nejvýznamnější společnosti
 
 - Vítkovice, a. s.
 Ocelářský průmysl, těžké strojírenství.
 - ISPAT NOVÁ HUŤ a. s.
 Ocelářský průmysl.
 - OKD, a. s.
 Těžba uhlí, výroba koksu.
 - Třinecké železárny, a. s.
 Hutnictví.
 - Severomoravská energetika, a. s.
 Nákup, výroba, distribuce a prodej elektřiny.
 - Autopal, s. r. o. (VISTEON Group)
 Vývoj a výroba automobilových dílů.
 - Tatra, a. s.
 Automobilový průmysl.
 - Siemens elektromotory s. r. o.
 Elektrotechnické strojírenství.
 
 
 Článek v rámci spolupráce poskytla Základní škola v Třebívlicích: zstrebivlice.blog.cz
 
 
 |